Cum trebuie redresata bateria unei masini

By | June 10, 2015

Bateria auto este un element esential pentru confortul calatoriilor noastre. De calitatea ei depinde punctualitatea noastra, dar si buna dispozitie si siguranta.

Inainte de a decide daca vom redresa bateria auto:
1) Trebuie sa stim ca o baterie incarcata partial si montata pe un autoturism care nu incarca este mai primejdioasa decat una decedata. Daca bateria este goala, masina va astepta cuminte pe locul ei de parcare, fara a ne pune viata in primejdie…
Imi amintesc ca, pe vremea cand conduceam un harb, am decis sa schimb acumulatorul. Mecanicul care a efectuat montajul a agatat un fir care asigura incarcarea, scotandu-l din mufa. Masinuta a pornit. Aveam termen o saptamana sa verific daca alternatorul incarca: nu am mers in acea zi. A doua zi am dat cheie si am plecat. Ghinionul meu a fost ca am intalnit un cortegiu funerar. Am aprins faza scurta si am uitat-o aprinsa. Am oprit sa cumpar ceva si… acolo am ramas! Bateria se descarca continuu cu motorul pornit.
Ce s-ar fi intamplat oare cu servofrana si servodirectia, daca as fi avut asa ceva?!
2) Daca o baterie auto necesita redresare, trebuie sa existe un motiv pentru aceasta. Daca nu am circulat cu masina o perioada, daca am circulat numai pe distante scurte, daca am uitat farurile sau pozitiile aprinse, daca aseara pisica s-a jucat pe masina si a pornit alarma de cincizeci de ori, daca am ascultat timp de cateva ore bune muzica cu motorul oprit sau daca am facut niste reglaje din cauza carora a trebuit sa dam multe chei, ideea redresarii este una buna. Insa in cazul unei exploatari normale, de cele mai multe ori trebuie sa verificam – iar daca e cazul – sa rezolvam problema: sa reglam incarcarea sau sa depistam si sa anihilam „hotul de curent”.
3) Durata medie de viata a unui acumulator auto este de trei pana la cinci ani. Saptamana si anul fabricarii sunt inscriptionate in apropierea bornei. O baterie care e pe cale sa implineasca sapte anisori… e mai bine sa ne gandim s-o inlocuim, decat s-o redresam!

Cele mai citite:  Vrei sa sclipesti in tinutele elegante? Atunci accesorizeaza-le cu niste sandale de dama din piele naturala, de la The 5th Element

Indicii ca bateria trebuie redresata
1) Indicatorul de bord cu semnificatia „baterie descarcata” arata acest lucru (nu se stinge dupa cateva secunde de la rasucirea cheii in contact pe 3/4).
2) Desi electromotorul si contactul sunt in stare buna de functionare, motorul ezita sa porneasca.
3) Aprinzand farurile, observam ca acestea raman stinse sau sunt „chioare”. Incercand sa claxonam, observam ca zgomotul este lipsit de „suflu”.
4) Informatia ca bateria este descarcata se obtine cel mai bine cu ajutorul voltmetrului.

Cele mai citite:  Bratarile oferite de Imperi.ro sunt detaliile care vor face diferenta in aceasta vara

Inutilitatea incarcarii bateriei
Daca bateria prezinta deformari, umflaturi, fisuri, incarcarea ei nu este numai inutila, dar si primejdioasa (s-ar putea ca intregul ei continut sa curga, iar acest lucru sa fie precedat de o mica si gratioasa explozie).
Daca bateria este una care prezinta „ochi magic” si acesta indica „baterie moarta”, probabil ca incarcarea va fi in zadar.
Daca si ieri am incarcat bateria si astazi necesita iar redresare, sunt sanse mari ca bateria sa nu „tina” curentul sau ca alternatorul sa nu incarce. In acest caz, e posibil ca motorul sa porneasca dupa redresare, dar in trafic sa ramanem fara servofrana.

Pregatirea bateriei pentru redresare
Daca bateria este una care necesita intretinere, trebuie verificat nivelul electrolitului. Daca acesta a scazut sub minim, se completeaza cu apa distilata.
Se verifica bornele bateriei si – in cazul in care prezinta urme de coroziune sau depuneri – se curata.
Daca incarcarea se face cu ajutorul altui autovehicul, se verifica daca contactele sunt stranse.

Redresarea cu ajutorul cablurilor de incarcare
1) Folosind cablurile cu clesti pentru incarcare, se conecteaza (– la – si + la +) bateria autoturismului care trebuie incarcata de bornele acumulatorului unui alt autoturism care are motorul pornit.
2) Se porneste motorul.
3) Se scot cablurile de incarcare, pe rand.
4) Se lasa bateria la incarcat.

Cele mai citite:  Artrogripoza - etiologie, tipuri si tratament

Incarcarea cu ajutorul redresorului
1) Se demonteaza acumulatorul auto, avand grija sa nu atingem clemele de partile metalice ale caroseriei (altfel putem provoca scurtcircuite). Este indicat sa scoatem intai clema bornei +.
2) Redresorul poate avea mai multe pozitii de incarcare. El trebuie fixat pentru incarcare de 12V.
3) Se pune redresorul in priza.
4) Se ataseaza bornele la clestii corespunzatori ai redresorului (– la – si + la +), pe rand, tinand clestii de partea izolata.
Incarcarea poate dura pana la 18 ore. Cel mai bine este sa verificam incarcarea cu ajutorul voltmetrului, insa in lipsa acestuia, putem folosi „ochiul magic” al bateriei. Exista si redresoare care se opresc in momentul in care incarcarea bateriei este corespunzatoare.
5) Cand acumulatorul este incarcat, se scot pe rand clestii redresorului, tinandu-i de partea izolata, apoi se scoate redresorul din priza.
6) Se monteaza bateria pe masina (este obligatoriu ultima sa fie montata borna +).
7) Se verifica contactele sa fie ferme.