Cum sa nu iti iei teapa la supermarket?

By | June 26, 2015

Chiflele şi brioşele vândute în zona preparatelor de brutărie proaspete din supermarketuri sunt adesea produse decongelate care pot fi vechi şi de un an. Mulţi cumpărători, tentaţi de aroma proaspătă de cuptor, cred că pâinile şi chiflele cu seminţe pe care le cumpără au fost copate chiar în acea zi. Totuşi, multe din produsele de la raft sunt adesea dezgheţate înainte de a fi expuse în galantarul brutăriei, potrivit unei anchete Daily Mail.

 

UE: pe ambalaj să existe menţiunea “produs precongelat”

Potrivit anchetei Daily Mail, o gamă largă de produse de panificaţie, de tipul pâinii, gogoşilor, brioşelor, biscuiţilor cu fructe sau fursecurilor, cumpărate de milioane de oameni zilnic, nu sunt nici pe departe atât de proaspete cum par. Acestea sunt supuse unui proces termic, complex: îngheţate în prealabil, “alterate” industrial sau chimic, depozitate săptămâni de-a rândul, ele sunt servite ulterior cumpărătorilor “aburinde”. Potrivit jurnaliştilor britanici, unul din cei mai mari furnizori de produse de panificaţie pentru centrele comerciale, CSM, îi sfătuia pe comercianţii să dezgheţe şi apoi să încălzească produsele de pe raft, în ideea de a le face să pară abia scoase de la cuptor. Practica, deconspirată de jurnalişti şi consumatori, a fost catalogată drept “escrocherie”. Un client nemulţumit i-a manifestat revolta şi a afirmat public, în numele mai multor consumatori păcăliţi, că supermarketurile ar trebui să precizeze dacă un produs a fost sau nu dezgheţat în prealabil.

Cele mai citite:  Cum descoperiti sufletul pereche? Iata cateva tips-uri!

 

Un reprezentant al companiei citate i-a spus unui reporter sub acoperire că produsele de brutărie precongelate au o durată de viaţă de un an în stare congelată, dar, odată dezgheţate, trebuie consumate în maximum o zi. “Aceste bunuri de panificaţie delicioase au acelaşi gust ca atunci când ar fi fost proaspăt făcute, iar faptul că pot fi dezgheţate şi servite rapid înseamnă că putem răspunde astfel rapid cererii pieţei într-o zi”, scrie CSM pe site-ul oficial.

Cele mai citite:  Consumul de carne rosie provoaca cancer?

Un alt furnizor pentru supermarketuri, Délifrance, vinde produse de patiserie cu specific franţuzesc. Compania oferă spre consum baghete rustice, pâini ciabatta, rulouri tradiţionale, chifle cu seminţe, prăjiturele şi croissants. Acestea pot fi depozitate luni de zile înainte de a fi decongelate şi comercializate fără a fi măcar reîncălzite. Rulourile şi baghetele sunt adesea coapte pentru a doua oară timp de şase până la zece minute imediat ce sunt dezgheţare. Scopul este obţinerea unui aspect proaspăt, dat de o coajă rumenă şi moale.

Totuşi, practica de a comercializa produse de panificaţie decongelate, răspândită tot mai mult în supermarketuri, cafenele şi lanţurile magazinelor fast-food, va fi schimbată de noile reguli ale Uniunii Europene. Odată implementat, noul cod legislativ ar putea forţa comercianţii să identifice produsele precongelate. Supermarketurile şi furnizorii fac lobby împotriva legii. Ei susţin că produsele nu îşi schimbă calitatea prin toate aceste procese şi clienţii ar putea fi derutaţi, odată cu noile schimbări. Noua lege admite şi excepţii: produsele care pot fi îngheţate înainte de comercializare sunt plăcintele de Crăciun sau sortimentele de pască. UE a trimis deja un amendament la Regulamentul Informaţiilor Alimentare (Food Information Regulation), prin care obligă comercianţii să informeze clienţii asupra produselor precongelate, înainte de a le comercializa. “În cazul alimentelor care au fost congelate înaintea comercializării şi care sunt vândute dezgheţate, numele produsului va fi însoţit de specificaţia «decongelat»” , e una dintre prevederile acestuia.

Cele mai citite:  HORNBACH pregateste surprize pentru copii in perioada Sarbatorilor de Iarna

“Impresia lăsată de existenţa unui laborator propriu al magazinului este că totul arată proaspăt copt. Este o escrocherie, fiindcă în realitate o mare parte a produselor este precongelată”, a precizat Andrew Whitley, iniţiatorul “Real Bread Campaign” (Campania pentru Pâine Adevărată).